كفرالزيات
اهلا وسهلا بكم في منتديات كفرالزيات ونورتونا وانشاء الله دايما تزورونا
كفرالزيات
اهلا وسهلا بكم في منتديات كفرالزيات ونورتونا وانشاء الله دايما تزورونا
كفرالزيات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


موقع ومنتديات كفرالزيات ترحب بكم
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 عالم السيــــــس والبنــات

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ابويحيى
المدير العام
المدير العام
ابويحيى


عالم السيــــــس والبنــات 454317343
عالم السيــــــس والبنــات 990562408
عدد المساهمات : 1017
نقاط : 9440
تاريخ التسجيل : 21/11/2010

عالم السيــــــس والبنــات Empty
مُساهمةموضوع: عالم السيــــــس والبنــات   عالم السيــــــس والبنــات Icon_minitimeالسبت يناير 22, 2011 7:24 am

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا العنوان شد الانتباه ولانها بجد بقت ظاهره وانا اتخنقت منها

ومش عارف اتحسر ولا اضايق ولا اكبر واقضيها ولا ما داهيه سوده فى الاخر اعمل زيهم

ولكن لو وصلت لكده هبقى احصل رجاله اكتوبر احسن ليا اعيش راجل واموت راجل ولا اعيش سيــس واموت مسيس

بقيت اشوف ناس تلاقى الواد منهم اهلو على قد حالهم وابوه طافح الكوته وتلاقى الواد فى الاخر بدل ما يساعد ابوه لا يروح يسيس وكل همه البنات وتيجى تكلمو مثلا يقول ايه

بص يا manلو انتاممكن روح لـ anyone وتقوله ان انتا already عاوز منه any thingيا man وتــ take careيا babe

ودى بقت طريقه كلام السيس

اللبس طبعا معروف للجميع

بنطلون اخوه الصغير اللى اصغر منه بعشر سنين
وبدى بتاع اخته والسلسه
وطبعا البنطلون مافز يعنى مجسم كله ومسقطه لدرجه انى فى حاجات مش ولا بد بتبان ودى متعرفش بقت قصد منهم ولا ايه بس عادى متفرقش معاهم

وفى منهم نوعين نوع بيقلد تقليد اعمى ونوع تانى عنده ناقص وبيحاول يعمل او يلبس كويس
طبعا الجامع اخر حاجه يفكر فيها لانه نايم بالنهار وصاحى باليل ى الخفافيش ولو دخله طبعا الله اعلم بالقلوب
طبعا لما تيجى تكلمه فى شغل عاوز يشتغل من الساعه عشره الصبح للساعه ااتنين الظهر وبمرتب ست الاف جنيه فى الشهر وطبعا يكون متجوز سيس زيه
ماشيين تحت شعار

لا مسئوليه
لا اخلاق
نعم للتحرر

مثال كبير جدا للنفصام الشخصى وانما هواتقليد اعمى لاروبا وعاوزين يبقو زى الممثلين وخلاص ويقلدوهم

حتى ان المجتمع اخيرا اعترف بيهم وذالك بدليل السينما
يعنى من الامثله
زى فليم مرجان احمد مرجان اللى كان صاحب بنته
عادل امام ساله بيقوله ترضى اانتم مع امك رد عليه لو ماما مش مانتمه انا معنديش مانع طبعا دا هوا التحرر

شباب زى دا لو دخل حرب مثلا هيحارب بايه استك ولبان ولا لو فى الجيش وقابل واحد زى الشويش عطيه مثلا ولا المعلم انسان اللى كان فى ازمه سكر دا هيعمل اايه

طبعا فى المقابل شباب تانى شايل المسئوليه راجل فى فى كل حياته راجل فى لبسه راجل فى اخلاقه ووتصرافته فى قرارته
طبعا هم السيس برده طبقات منهم الغنى والفقير يعنى زى الايموز واللى احنا بنشوفهم فى الشوارع

يلا كلو واحد يقول اللى عنده

وصدق رسول الله حين قال
(( لتتبعن سنن من كان قبلكم شبرا شبرا وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم .
قلنا يا رسول الله اليهود والنصارى؟ قال: فمن ؟!! ))

و شرح الامام الحافظ ابن حجر رحمه الله تعالى هذا الحديث في كتابه ( فتح الباري ) وقال :


قوله ‏(‏لتتبعن سنن‏)‏ بفتح السين للأكثر‏.‏

وقال ابن التين قرأناه بضمها‏.‏

وقال المهلب بالفتح أولى لأنه الذي يستعمل فيه الذراع والشبر وهو الطريق‏.‏

قلت‏:‏ وليس اللفظ الأخير ببعيد من ذلك‏.‏

قوله ‏(‏شبرا شبرا، وذراعا ذراعا‏)‏ في رواية الكشميهني ‏"‏ شبرا بشبر
وذراعا بذراع ‏"‏ عكس الذي قبله، قال عياض الشبر والذراع والطريق ودخول
الجحر تمثيل للاقتداء بهم في كل شيء مما نهى الشرع عنه وذمه‏.‏

قوله ‏(‏جحر‏)‏ بضم الجيم وسكون المهملة، و ‏"‏ الضب ‏"‏ الحيوان المعروف

قوله ‏(‏قلنا‏)‏ لم أقف على تعيين القائل‏.‏

قوله ‏(‏قال فمن‏)‏ هو استفهام إنكار والتقدير‏:‏ فمن هم غير أولئك، وقد أخرج الطبراني من حديث المستورد بن شداد رفعه ‏"‏ لا تترك هذه الأمة شيئا من سنن الأولين حتى تأتيه ‏"‏ ووقع في حديث عبد الله بن عمرو عند الشافعي بسند صحيح ‏"‏ لتركبن سنة من كان قبلكم حلوها ومرها ‏"‏
قال ابن بطال‏:‏ أعلم صلى الله عليه وسلم أن أمته ستتبع المحدثات من
الأمور والبدع والأهواء كما وقع للأمم قبلهم، وقد أنذر في أحاديث كثيرة
بأن الآخر شر، والساعة لا تقوم إلا على شرار الناس، وأن الدين إنما يبقى
قائما عند خاصة من الناس‏.‏

قلت‏:‏ وقد وقع معظم ما أنذر به صلى الله عليه وسلم وسيقع بقية ذلك‏.‏

وقال الكرماني‏:‏ حديث أبي هريرة مغاير لحديث أبي سعيد لأن الأول فسر
بفارس والروم، والثاني باليهود والنصارى، لكن الروم نصارى وقد كان في
الفرس يهود، أو ذكر ذلك على سبيل المثال لأنه قال في السؤال كفارس
انتهى‏.‏

وذكر عليه جوابه صلى الله عليه وسلم بقوله ‏"‏ ومن الناس إلا أولئك ‏"‏
لأن ظاهره الحصر فيهم، وقد أجاب عنه الكرماني بأن المراد حصر الناس
المعهود من المتبوعين‏.‏

قلت‏:‏ ووجهه أنه صلى الله عليه وسلم لما بعث
كان ملك البلاد منحصرا في الفرس والروم وجميع من عداهم من الأمم من تحت
أيديهم أو كلا شيء بالنسبة إليهم، فصح الحصر بهذا الاعتبار، ويحتمل أن
يكون الجواب اختلف بحسب المقام، فحيث قال فارس والروم كان هناك قرينة
تتعلق بالحكم بين الناس وسياسة الرعية، وحيث قيل اليهود والنصارى كان هناك
قرينة تتعلق بأمور الديانات أصولها وفروعها، ومن ثم كان في الجواب عن
الأول ‏"‏ ومن الناس إلا أولئك ‏"‏

وأما الجواب في الثاني بالإبهام فيؤيد الحمل المذكور وأنه كان هناك قرينة
تتعلق بما ذكرت، واستدل ابن عبد البر في باب ذم القول بالرأي إذا كان على
غير أصل بما أخرجه من جامع ابن وهب ‏"‏ أخبرني يحيى بن أيوب عن هشام بن
عروة أنه سمع أباه يقول ‏"‏ لم يزل أمر بني إسرائيل مستقيما حتى حدث فيهم
المولدون أبناء سبايا الأمم فأحدثوا فيهم القول بالرأي وأضلوا بني إسرائيل
‏"‏ قال‏:‏ وكان أبي يقول ‏"‏ السنن السنن فإن السنن قوام الدين ‏"‏ وعن
ابن وهب أخبرني بكر بن مضر عمن سمع ابن شهاب الزهري وهو يذكر ما وقع الناس
فيه من الرأي وتركهم السنن، فقال ‏"‏ إن اليهود والنصارى إنما انسلخوا من
العلم الذي كان بأيديهم حين استقلوا الرأي وأخذوا فيه ‏"‏ وأخرج ابن أبي
خيثمة من طريق مكحول عن أنس ‏"‏
قيل‏:‏ يا رسول الله متى يترك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر‏؟‏ قال إذا
ظهر فيكم ما ظهر في بني إسرائيل، إذا ظهر الإدهان في خياركم والفحش في
شراركم، والملك في صغاركم، والفقه في رذالكم ‏"‏ وفي مصنف قاسم بن أصبغ بسند صحيح عن عمر ‏"‏ فساد الدين إذا جاء العلم من قبل الصغير استعصى عليه الكبير، وصلاح الناس إذا جاء العلم من قبل الكبير تابعه عليه الصغير ‏"‏ وذكر أبو عبيد أن المراد بالصغر في هذا صغر القدر لا السن والله أعلم‏.‏

انتهى كلامه رحمه الله


تم بحمد الله....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
عالم السيــــــس والبنــات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» نصائح هامة في عالم الطبخ
» عالم التنفيذ للمهندس المدنى
» فيلم مموهون مهرة في عالم الحيوان

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
كفرالزيات :: المنتدى المفتوح :: منتدى آدم-
انتقل الى: